Tewaterlating 19 juni 2012 in versmalde vorm, bij Rigterink aan het Ganzendiep, Frieseweg 4, IJsselmuiden

Alle bamboe wordt vooraf geheel kaal geschuurd: de gladde schil moet eraf, anders kan er niet gelijmd worden. Rechts op de achtergrond een mal, waarin twee dikke bamboe wegers krom worden getrokken. In deze stand worden dunnere bamboes verticaal en schuin ingevoegd. Daarna worden de verbindingen gelijmd met epoxy-houtstof composiet. Zodra deze verbindingen zijn uitgehard, is het frame vormvast en kan het uit de mal worden genomen. Daarna worden de verbindingen versterkt met twee lagen glasweefsel-epoxy. De hele weger wordt versterkt en beschermd met twee lagen keperweefsel. Die laag is vrijwel onzichtbaar, maar versterkt bamboe op z'n zwakste punt: de neiging tot splijten. Daarbij ontstaat zo een beschermende epoxy laag, die de bamboe dampdicht afsluit. De epoxy voegt ook druksterkte toe: het sterke punt van alle hout-epoxy composieten: hout- en bamboevezels hebben een enorme treksterkte en epoxy voegt druksterkte toe: een synergie. Voor de watersport vooral ontdekt en uitgewerkt door de Gougeon Brothers.

De mahonie mastkogel staat in een purperhart-epoxy kom, waarbij een laag epoxy met grafiet een glijlaag vormt. Daaronder een mahonie- epoxy houder voor het stuurwiel en een bamboe epoxy trommel. Op deze trommel draaien de stuurkabels, die de voorste drijver aanstruen. De trommel zelf zit gevangen in twee rvs en teflon gelagerde orthopedische acetabulum frezen. Het epoxyframe is verstaagd met dyneema kruis-verstaging. Ook de verstaging van de mast is met dyneema.

Copyright © All Rights Reserved